Historiikki

Joutsenon Reservinaliupseerit perustettiin Etelä-Karjalan ns. toisessa aallossa v. 1961. Samana vuonna perustettiin kaikkiaan kymmenen yhdistystä piiriin. Neljä yhdistystä oli perustettu jo aiemmin, Parikkalan yhdistys jo ennen talvisotaa.

Yhdistyksen perustavakokous pidettiin Pulpin virkailijakerholla. Kokouksen avauksen suoritti kapteeni Tauno Mäkinen, joka toimi Joutsenon Res. Upseerien puheenjohtajana. Tilaisuudessa oli läsnä 26 res. aliupseeria. Kokouksen puheenjohtajana toimi Mauno Lakka ja sihteerinä Alpo Suni. Kokouksessa päätettiin perustaa Joutsenon Reservin Aliupseerit ry niminen yhdistys. Ensimmäinen johtokunta sai seuraavan kokoonpanon: Puh.joht. Maunu Lakka, siht. Toive Reinikainen, rahast. hoit. Alpo Suni. Johtokuntaan valittiin lisäksi seuraavat jäsenet: Seppo Ihalainen, Antti Ahtiainen, Kauno Pukero, Yrjö Palnqvist, Toivo Pellinen ja Martti Sateila.

Yhdistyksen ensimmäinen kymmenvuotiskausi kului normaalissa sääntöjen edellyttämässä toiminnassa, toiminnan päämuotoina olivat kokoukset ja kerhoillat upseerien kanssa. Kauden loppuvuosina heräsi voimakas halu oman toimipaikan aikaansaamiseksi. Paikka löytyikin Joutsenon Suokumaalta Kesäjärven rannalta Väinö Lakan vuokrattua (ilman vuokraa) rantatontin.

Yhdistys sai lahjaksi entiseltä puheenjohtajalta hänen ostamansa entisen kunnalliskodin hirret. Hirret pohjakivineen siirrettiin 11 kilometriä rakennuspaikalle ja siitä alkoi muutaman vuoden uskollinen talkootyö, johtaen majan valmistumiseen yhdistyksen kymmenvuotisjuhliin. Seuraavana vuonna maja vuorattiin, rakennettiin aula ja saunarakennus.

Vaikka yhdistys olikin saanut ilmaisen kokoontumistilan osuuspankilta, muutti oman toimitilan saaminen toiminnan monipuolisemmaksi, esimerkiksi kerhoillat tansseineen ja saunaillat. Kymmenvuotisjuhlissa vihittiin maja ja oma lippu.

Yhdistyksen jäsenissä oli hyviä urheilijoita, jotka olivat jo aiemmin edustaneet Lappeenrannan yhdistystä. Mainittakoon Eero Kakkola, Antti Ahtiainen, Risto Rajala, Pekka Valtonen ym.

Yhdistykselle perustettiin naisjaosto, joka oli sekä toiminnallisesti että taloudellisesti yhdistyksen ”pönkä”. Naisten ensimmäiseen johtokuntaan kuuluivat: Sirkka Suonsivu, Maire Ahtiainen, Aira Hönö, Laila Lakka ja Lempi Pellinen.

Maakunnallisen maanpuolustusjuhlan järjestelyihin Joutsenossa 1994 yhdistys osallistui hyvin aktiivisesti. Juhlapuhujana oli kern. luutn. Paavo Juttila.Yhdistyksen majatoiminta on ollut taloudellisesti tuottavaa, sillä vain kerran on jouduttu ottamaan 1000 mk:n laina. Saunojia oli parhaana vuotena 6000.

Yhdistyksen jäsen Maunu Lakka on toiminut piirin puheenjohtajana ja liiton jäsenenä 4 vuotta. Yhdistyksen puheenjohtajina ovat toimineen: Mauno Lakka 2 kertaa, Veikko Suonsivu, Eino Loisa, Onni Sartanen, Heikki Rikkonen, Heikki Laapio, Taisto Rintee, Jouko Nikamaa ja nyt Pertti Antikainen.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että toiminta on saanut uutta vireyttä tämän johtokunnan aikana. Yhdistyksestämme tuli  vuoden 1998 aikana kaikille reserviläisille avoin yhdistys.Sääntömuutoksen myötä Joutsenon Reservin Aliupseerit ry muutti nimensä ja uusi nimi on Joutsenon Reserviläiset ry. Yhdistyksen jäsenmäärä oli korkeimmillaan yli 250 henkilöä. Sittemmin on tapahtunut laskua, mutta tällä hetkellä jäsenmäärä näyttää elpyvän.

Vuosien mittaan majan kunto oli päässyt rapistumaan ja 2000 luvun alussa alettiin suunnitella kunnostustoimia. Majan kunnostaminen aloitettiin vuonna 2002. Kunnostuksesta tuli mittava projekti, jonka tavoitteena oli saada maja sellaiseen kuntoon, että sitä voi vuokrata ja käyttää erilaisiin tilaisuuksiin. Kunnostuskohteita olivat mm.

–         Keittiö

–         Vesijohdot

–         Viemäröinti

–         Sähköistys

–         Lattiat

–         Katto

–         Ikkunat

–         Eristykset

–         Takka

–         jne.

Majan kunnostus valmistui v. 2006 ja sen käyttö on lisääntynyt merkittävästi. Viimeisin kunnostusprojekti oli saunan sähköistyksen uusiminen kokonaisuudessaan, joka valmistui kesällä 2008.

Yhdistyksen puheenjohtajana vuodesta 1998 toiminut Pertti Antikainen jättää tehtävän vuoden 2008 lopussa. Uutena puheenjohtajana aloittaa Janne Isbom v. 2009 alussa.Yhdistyksellä on tällä hetkellä jäseniä noin 100.

Majan katto uusittiin v. 2012.